דילוג לתוכן הראשי

ויקראם סת, מאגם הרקיע-מסע דרך שינג'יאנג וטיבט, זמורה ביתן, 2001





כל יום שעובר מהווה כברת דרך נוספת במסע חיינו, פעמים הנופים מסעירים ומעוררי מחשבה ופעמים יש בהם כדי להוליך עליך שיעמום בחד גווניות שבהם. ההיבט המרכזי בכל מסע שהוא טמון בעיני המתבונן במידת סקרנותו. ובמפגשים שהוא מזמן לעצמו תוך כדי ההליכה. ספרי מסעות מהווים הצצה למפגש המתקיים בין ההולך לדרך בה הוא מהלך. ככל שהמהלך מרחיב את אישוניו ומאפשר למראות, לקולות ולניחוחות להגיח למעמקי תודעתו כך נוצר מפגש מרתק יותר. לא פעם החוויות נשארות אצל האדם החווה אשר אינו מצליח להעביר את חוויותיו לזולתו. פעמים רבות נפגשתי עם מטיילים שסיפרו שעברו חוויות עוצמתיות במהלך טיוליהם בעולם, אולם כעבור דקות בודדות יבש מעיין סיפוריהם וחיש מהר חשתי בטעם תפל וממוחזר. אין  ספק שהעלאת חוויות מסע על הכתב אינה דבר של מה בכך. ויקראם סת בספרו, מאגם הרקיע, מצליח לעמוד במשימה זו בגבורה, ולפתוח בפני הקורא צוהר לחוויות שעבר בבהם תר בטרמפים ממדבריות שינג'יאנג להרי  טיבט.  

מסעו של סת מתחולל בראשית שנות השמונים של המאה השמונים, עת ליקקה סין את  הפצעים שפצעה בה  המהפכה התרבותית שהתחוללה על ידי חניכיה הצעירים של  משמרות המהפכה הסיניים עת ניסו לקיים הלכה למעשה את האידיאולוגיה הקיצונית של  מנהיגם רב העוצמה, מאו טסה-טונג. במסגרת מהפכה זו הוצתו מקדשים, שוברו חפצי אומנות ומשפחות רבות הוגלו ונכלאו. בשנים מעטות נמחקו שורשים תרבותיים שהושרשו בתרבות הסינית במשך מאות בשנים. במסגרת זו הושמצו תרבויות זרות והזרים נתפסו כערב רב המנסה לחבל במאמציו של העם הסיני להגיע לייעודו. חשוב לזכור שמדובר על תקופה שלפני מהפכת המידע, ללא תקשורת מחשבים, מיעוט קווי טלפון ומידע המגיע בעיקר בעל פה מאיש לרעהו. עבור רבים האדם שאינו סיני היה דימוי רחוק שמעולם לא התגלה אליהם, כמו שדון מסיפורי אגדות ועל כן המפגשים של המחבר עם מקומיים בקצותיה הנידחות של סין הינם מפגשים ייחודים ומעניינים. בטיולו של סת ניכר דפוס שכאשר מוסרים  החששות הראשוניים מהזר שלפתע מגיח ממשאית חבוטה, מרבית המפגשים מובילים לשיחות פתוחות בהם נפתחים סוגרי ליבם של המקומיים. הזר המיסתורי הופך במידה מסויימת לכומר מוודה, המאפשר למקומיים לספר את שעל ליבם. באמצעות כושר תיאור ורגישות חברתית מצליח סת להעביר לקורא את המפגשים הללו בצורה מסקרנת החודרת מבעד לתיעוד האינפורמטיבי.  

באמצעות הספר הקורא נחשף לחברה הסינית המצויה במציאות משברית המתחוללת בעקבות ההתנגשות בין  החברה המסורתית בה ערכים של משפחה, הכנסת אורחים, נפוטיזם ונאמנות מהווים לבין האידיאולוגיה המפלגתית השואפת לעמעם את הקשרים הפרטיקולארים ולחולל במקומם קשרים מעמדיים ולאומיים (אני יודע שיש במשפט זה קיימת סתירה לכאורה אולם זה דבר המייחד את הקומיניזם הסיני שעל אף הממד המעמדי אינו מטשטש את הזהות הלאומית-אתנית).חלק ניכר מההתרחשויות המתוארות בספר היו מוכרות רק לי רק בראשי פרקים ואין ספק שהתובנות שמספק סת על התהליכים החברתיים שחולל הקומוניזם בסין הקנה לי ידע חדש ועורר את סקרנותי לקריאה נוספת בתחומים אלו.

על אף ריבוי המקומות והפרטים הספר איננו מייגע, אלא הוא כתוב בצורה קולחת המשלבת בצורה נכונה בין תיאורים לבין תובנות. לשמחתי הספר אינו נופל לקלישאות או לרדידות המאפיינת את סוגת ספרות המסעות, שפעמים רבות רצופה בתובנות ניו-איג'יות שטחיות ומרגיזות. בתיאוריו המדוייקים על "קבורת שמים" הופך המספר לאנתרופולוג חוקר הפותח בפני הקורא צוהר לאופן התמודדות שונה ומבעית של תרבות עם מוות וקבורה. הודות לתיאוריו התוודעתי בפעם הראשונה למנהג זה, ובעקבות כך מצאתי את אתרו המשובח של הטייל יותם יעקובסון המתאר בהרחבה את המנהג ומקורותיו (מומלץ בחום להיכנס לאתר ולהתרשם מהתמונות וההסברים המלומדים).

הספר נחתם בפיסקה הבאה:
"ללמוד על תרבות גדולה אחרת משמע להעשיר את חייך, להבין טוב יותר את ארצך שלך, להרגיש יותר בן בית בעולם, ובעקיפין להוסיף למאגר הזה של רצון טוב אישי שעשוי, בעוד כמה דורות, למתן את השימוש הציני בכוח הלאומי".
במילים רבות השראה אלו מצליח סת לתמצת את החשיבות הקיימת בספרו המתאר את שעבר המחבר בעקבות יציאתו  מאזורי הנוחות ובמפגש שהוא קיים עם תרבויות והשקפות אחרות משלו. כל זאת לא מתוך עמדה של עליונות אלא מתוך רצון להבין, להכיר ולשמוע. לא מתוך עידריות ושיעתוק של אזורי הנוחות למרחבים גיאוגרפים מרוחקים אלא צלילה לתוך התרבות המקומית מתוך רצון לדלות את פניניה. ספרו של סת מצליח לדלות פנינים מעין אלו ולעורר בקורא את יצר הנדודים והכמיהה אל עבר מחוזות חדשים. מומלץ.

 ויקראם סת, מאגם הרקיע-מסע דרך שינג'יאנג וטיבט, תירגמה: דפנה לוי, זמורה ביתן, 2001, 222 עמ'.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי