דילוג לתוכן הראשי

מי הוא זה עומד אחר כותלנו-יונתן ברג, עוד חמש דקות, עם עובד 2015


בפניה מדרך האלוף נרקיס לשכונת פסגת זאב בירושלים מתנוססת פרסומת, עשרים דקות מכאן מחכה לך החלום של בית וגינה פרטית בסביבה פסטורלית. אולם הפרסומת אינה מספרת לך  שבינך לבין מעטה הגגות האדומים והדשאים המוריקים מפרידים מחסום מעוטר בחיילים, שתי גדרות תיל, גדר בטון מחוסמת וכמה פטרולים. הללו חוצצים בין איכות החיים הבורגנית לבין מיליוני פלסטינים המתגוררים במרחק פסיעה בכפרים ובערים המוסתרות מהעין ובעיקר מהלב. ההתנגשות בין הפסטורליות ההתיישבותית לבין מציאות החיים הפלסטינית זכתה לעיסוק ספרותי ניכר לאורך השנים. אולם רק מעטים ניסו לחדור מבעד להנחות המוקדמות ולראות מיהם אותם מתנחלים\מתיישבים המתגוררים מעבר לקו המחסומים. ספרו של אסף גברון, הגבעה, (ידיעות אחרונות, 2013) עד כמה שידוע לי היה ניסיון ראשוני  של הספרות שאינה מתנחלית לבחינתה של שאלה זו .השנה הצטרף לניסיונות אלו שקדמו לו ספריה של אמונה אלון גם ספרו החדש של יונתן ברג, עוד חמש דקות (עם עובד, 2015). בספרו מנסה ברג לפתוח צוהר לעולמם של המתיישבים היהודים ולמערכות היחסים הפנימיות ביניהם ובין שכניהם.
הספר מתחקה אחר ארבעה ימים בחייהם של  שני חברים לשעבר היוצאים למסע של גילוי עצמי וקבוצתי. האחד הינו בניה, רב ומחנך בישיבה תיכונית, הנסחף בסחף המאורעות הפוקדים את יישובו. האירועים הסובבים אותו והתקיעות של מערכת היחסים הזוגית שלו מובילים את בניה לנתיבים מפתיעים של גילוי עצמי. השני הינו,  יואב חבר ילדותו של בניה. בשונה מבניה שהתברגן בגבעות היישוב, יואב נשאר נפש חופשיה המהגרת לתל אביב העיר הגדולה וחיה תחת מעטה של  "מתנחל לשעבר" . מעבר לחוויית הנטישה של העולם הדתי והחממה האידיאולוגית על יואב מעפילה חוויה  טראומטית שהתרחשה  בעת שירותו הצבאי . החוויה שראשיתה בנפילתו של מפקדו, סגל, בפעילות מבצעית בה הוא לקח חלק אינה נותנת ליואב מנוח והוא תר לאורך דפי הספר בייאוש מכמיר לב אחר מציאת  תיקון לנפשו המרוסקת.
שתי הדמויות תרות אחר שלווה. זו מחפשת מזור לפצעיה בשיטוטים ברחבי הגלובוס הנקטעים במסיבות סמים וחשק וזו מנסה לברוח מהכאן והעכשיו באמצעות כתבי ר' נחמן מברסלב והראי"ה קוק. הגיבורים נעים בנתיבים שונים של בריחה ממציאות חברתית חונקת ומהבילה המסתתרת מאחורי נופים מבלבלים ונינוחות קפיטליסטית. מסלולי הבריחה השונים יוצרים אשליה של קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו, אולם מבט מעמיק המתעלה מעל הסטראוטיפים החיצוניים מגלה שרב הדומה על המבדיל.
תחושת הבלבול אינה רק מנת חלקם של הגיבורים, אלא היא מלווה גם את הקורא החש שבמנוסתן הדמויות הספרותיות רומסות גם אותו. לטעמי, ברג מנסה לתפוס בספרו  זוויות מרובות מדי של החברה הישראלית ועל כן מלבד החיים בהתנחלות המבודדת, מצטרפים לסיפור חיי הרווקות בתל אביב, משפחתו של סגל בקיבוץ ועוד תיאורים רבים נוספים של טיולים והרפתקאות ברחבי הגלובוס. הגודש העלילתי  מחד וקוצר היריעה מאידך מובילים לכך שאפילו הדמויות הראשיות וכל שכן דמויות המשנה אינן זוכות לפיתוח. כך שלצד פנינים ספרותיים המצליחים ברגישות להאיר פינות ייחודיות בהווי ההתנחלות  (תפילות השבת, מעמדו של הרב, ההליכה אל המקווה)  ישנם תיאורים באנליים וחסרי מעוף כדוגמת ליל הקרב בו נהרג סגל. העירוב בין זהב לסגסוגת פוגע באיכותו של הספר. אני מאמין שעריכה אקטיבית יותר הייתה מיטיבה עם הספר שסופן בחובו חומרי גלם מצוינים שלא זכו לעיבוד מספיק ועל כן לא באים לידי ביטוי מספיק. דוגמא לרגעים מעין אלו שהוחמצו ניתן למצוא במערכת היחסים של בניה עם אשתו או במערכת היחסים של רב היישוב עם אשתו.
לסיכום, יש לציין שזוהי יצירת הפרוזה הראשונה של ברג וככזו יש לציינה כיצירה שנעים לקרוא בה ולהשתקע בין דפיה. הקריאה מעניינת ומדי פעם אף מרחיבה את הלב ואת השכל. יחד עם זאת יש בה  פגמים מהותיים המעמעמים את ערכה.  אני מאמין באמונה שלמה שיצירותיו הבאות עלינו לטובה תהיינה ממוקדת יותר ועל כן משובחות יותר כך שהשתילים הרעננים המצויים ביצירת ביכורים זו  עוד יצמיחו יצירות בעלות שיעור קומה שיבלטו למרחוק.

יונתן ברג, עוד חמש דקות, עם עובד, 2015, 334 עמ'.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי