דילוג לתוכן הראשי

עתידנות וסופו של האדם

שנה לאחר שראה אור רב המכר פרי עטו, קיצור תולדות האנושות (דביר,2014), פרסם ההיסטוריון פרופ' יובל  נוח הררי חיבור המוקדש להיסטוריה של העתיד. אוקסימורון זה אינו מהווה טעות סופרים אלא זהו השם שבחר הררי לספרו החדש, ההיסטוריה של המחר (דביר,2015). בשונה מספרו הראשון המגולל 70,000  שנות היסטוריה אנושית תוך מיפוי  תמורות מרכזיות שהיוו תפנית בדברי ימיה של האנושות. ספרו הנוכחי של הררי מוקדש לעתיד כאשר ההיסטוריה מהווה אך פלטפורמה לדיון בדבר העתיד. טענתו המרכזית של החבר הינה, שהתמורות המהירות בשדה הטכנולוגי הובילו להבסתן של שלושת האיומים המרכזים שריחפו מעל ראשו של המין האנושי: מחלות, מלחמות ורעב. ועתה לאחר שמרבית המין האנושי נמלט מחרבם המתהפכת הגיעה העת ליצירתו של אדם חדש הנישא על גלי הטכנולוגיה. אדם זה יצא לשורה של אתגרים חדשים ובהם: השגת אושר, חיי נצח והידמות לאלים בכל הקשור ליצירה. אתגרים אלו יוכלו להיות מושגים הודות לטשטוש בין האדם לבין הטכנולוגיה יצירת כפיו שתוביל עמה ליצירתו של על-אדם מסוג חדש. על אדם זה יהפוך לשליט העולם ובהדרגה ישמיד\ישעבד את האדם המוכר לנו כשם שההומו-ספניאס השמיד את הניאנדרטליים לפני עשרות אלפי שנים, והפך בהדרגה לשליט הבלתי מעורער של כוכב הלכת, ארץ.
במהלך הקריאה חשתי כמטפס העולה במעלה מגדל  מרובה מדרגות שככל שהוא מטפס במעלה המדרגות נשימתו מתקצרת וטווח הראות הולך וקטן מפאת העננים המסתירים את האופק. כך גם ספרו של הררי מכביד את הנשימה מפאת ריבוי המחקרים הגורמים לאיבודה של  האוריינטציה ולטשטושו של חוש השיפוט.  במהלך הקריאה הרגשתי שהררי נהנה לסחרר את הקוראים ועל כן הוא עובר ביעף מתחום לתחום, עד לכדי כך שגם הקורא המשכיל מרגיש במהירות בור גמור. תחושת הבורות מקלה על ההתמסרות וההופכת את הקריאה להשהיה ממושכת של שיפוטיות, מה שהזכיר לי בעיקר כנסים של חזרה בתשובה, בהם המרצה מצטט מפה ומשם במהירות מסחררת וקהל המאזינים מתעורר לפתע בפתחו של גן העדן מדומה. הררי משתמש בטכניקה דומה אולם בשונה מחיי הנצח המובטחים על ידי הדרשנים המסורתיים דרשתו של הררי מעניקה תחושת חידלון קשה.  תחושה הנובעת מכך שלדידו האדם הינו  יצור בר חלוף, אוסף של אלגוריתמים המקבלים החלטות עבורו והופכים אותו למכונה שבהדרגה מאבדת מערכה ועל כן צריכה לפנות את הזירה לגרסאות משופרות יותר.  
המניפסט המדעי  של הררי היוצא בשצף קצף כגד תפיסות דתיות הנדמות בעיניו כהמצאות ילדותיות, הופך גם הוא לחיבור פולמוסי הנדמה יותר ויותר לחיבור דרשני מאשר לספר מחקר. בשונה מדרשנים מסורתיים המציעים חלופה סדורה להבלי העולם הזה , הררי הוא תוצר של הפילוסופיה הפוסט-מודרנית, ועל כן הוא רואה את תפקידו רק  כנביא מוכיח בשער החושף את הכשלים במציאות אולם אין הוא אחראי  לתוצאות האתיות של דבריו.
המהפכה התפיסתית בדבר קיצו של ההומניזם המערבי מחד ושל והדתות הגדולות מאידך איננה ניטראלית מבחינה מוסרית אלא היא נושאת עמה השפעה בררוה על העתיד. אני הרגשתי שככל שהתיאוריה מוסיפה עוד ועוד נדבכים האדם המוצג בה  משיל מעצמו חובות מוסריות נוספות, עד לכדי כך שחייו  מאבדים ממשמעותם והקשרים החברתיים בהם הוא שרוי  נראים כאסופה של בדיות. בעודי שוקע בדכדוך נזכרתי במשל המתכות האפלטוני ונרגעתי. בספרו, המדינה, מציע אפלטון לחבר מיתוסים המובילים  ליצירתה של המדינה האידיאלית. עבורו, ערך האמת של הסיפור איננו הדבר המשמעותי אלא עיקר המשמעות טמונה בחברה שהוא מעוניין להקים. כך במשל קצר הצליח אפלטון לפני 2,500 שנה להצביע על תפקידם של בעלי התיאוריות. נראה שבעניין זה היושר האינטלקטואלי של הררי מוביל אותו להטיף בשם המחקר דווקא לסופה של החברה האנושית כפי שאנו מכירים אותה. ייתכן שחלק מדבריו בדבר ההקשרים הפסיכו-ביולוגים נכונים אך הבחירה בזווית זו כאפיק פרשני מרכזי להוויה האנושית,  מהווה רדוקציה של החוויה האנושית והופכת אותה לחוויה כמעט מיותרת וחסרת משמעות הן לפרט והן לחברה. מתוך כך אינני מבין את הכמיהה לפתח תיאוריות מעין אלו, מהו הערך המוסף שהן נותנות ליחיד ולקבוצה? אני מבחינתי מעדיף לחיות באשליה מסוימת ולחיות חיים עשירים ומגוונים מאשר להכיר ב"מציאות" ולמאוס בחיי.
בשונה מספרו הראשון שפתח בפני נתיבי מחשבה מרתקים על התפתחותה של החברה האנושית, הספר הנוכחי נראה לי בעיקר כמנטרה מדכדכת המציגה את אפסיותו של האדם. מעת לעת נחשפתי לניתוחים מחכמים אך לרוב היה זה מסע די מייגע בנבכי הפסיכו-ביולוגיה. אני מבחינתי מעדיף את הררי ההיסטוריון מאשר את  הררי העתידן. כך שאלו שנהנו מהחיבור הראשון, קיצור תולדות האנושות, אינם חייבים  להמשיך ולקרוא את הספר הנוכחי העוטף בעטיפות מחקריות גלולת מוות לאדם.
יובל נוח הררי, ההיסטוריה של המחר, דביר, 2015, 496 עמ'




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי