דילוג לתוכן הראשי

דיסטופיה במרחבים שבין תל אביב לעין חרוד


ספרו של תיאודור הרצל, אלטנוילד, המתאר את בניינה של ארץ ישראל עם בואם של היהודים המצליחים להפוך את חבל הארץ הנחשל לפנינה אירופאית בלב הלבנט היה חלק מסוגה ספרותית שלמה של ספרות אוטופיסטית שהתפתחה כסוגה ספרותית נבדלת בספרות המודרנית הרואה באדם סובייקט עצמאי היכול לשנות את המציאות ולהנכיח את גן העדן השמימי בגבולות עולמו.  מאז התחוללו שתי מלחמות עולם שחרכו את העולם והשאירו אחריהן שובל של פיח והרס. תימרות העשן שעלו משוחות הלחימה והערים המבותרות הקשו על סופרים לייצר תמונות אוטופיסטיות  והעלו דווקא הלך רוח  דיס-אוטופי שהלך והעמיק כל עוד רוחות החירות הלכו ושככו ואת מקומן תפסו אירועי דיכוי שפקדו חברות בזו אחר זו.
לשם דבר יצא חיבורו הדיס-אוטופי של ג'ורג' ארוול, 1984, שראה אור בשנת , 1949, שנים מעטות לאחר נפילתו של הטוטליטריזם הנאצי.  בספרו מתאר ארוול חיים בצלו של  משטר מדכא המטשטש כל הפרדה בין המרחב הפרטי לציבורי, ומוביל בכך למחיקתו של הסובייקט והפיכתו לכלי בידי השלטון. הרומן זכה לתהודה ניכרת הודות לפחד ששרר באותם ימים משלטון הדיכוי הסובייטי. אינטרסים אנטי קומוניסטיים סייעו בהפצתו של הספר שהפך במהרה למכשיר תעמולתי לגיוסו של הדור הצעיר להגנה על הערכים הליברלים של המערב. היום כ-70 שנה לאחר פרסומו  הטרור הסובייטי חלף מן העולם, אולם הרלוונטיות  החברתית של החיבור לא פגה משום שגורמי הדיכוי השתנו אך לא הפרקטיקה  הדכאנית ההופכת אידאליים נשגבים לאמצעי לשליטה וניצול.
המעבר מהגשמה של ערכים נעלים לשקיעה חברתית זוכה לעיסוק אינטנסיבי ביצירה הספרותית הנכתבת בישראל בשנים האחרונות. הדים למגמה זו ניתן לראות באופן מובהק בשלושה ספרים שראו אור לאחרונה בהוצאת עם עובד: "השלישי" מאת  ישי שריד (עם עובד, 2015), "צל עולם" מאת ניר ברעם (עם עובד, 2013)  ו"הדרך לעין חרוד" מאת  עמוס קינן (עם עובד,2016). הקמת בית המקדש של שריד, הסדר הקפיטליסטי של ברעם והשלטון הצבאי של קינן מצביעים על תהליך זהה בו חזון אוטופי יכול להפוך במהירות לחלום בלהות בו חירויות הפרט נרמסות, האדם הופך לאובייקט והשלטון בשם ערכים המושרים בכל פה  הופך לאמצעי דיכוי. בעוד שספריהם של שריד וברעם נכתבו לאחרונה ספרו של קינן ראה אור כבר בשנת 1984 ובאותה העת זכה לתהודה רחבה.
 יצירתו הקצרה של קינן, הדרך לעין חרוד, מתארת  מסע בריחה של אדם ששמו לא ידוע הנמלט מתל-אביב הנצורה הנתונה לשלטון צבאי לאזור עין חרוד המוחזק על ידי המורדים. מסע הבריחה רצוף סכנות והתרחשויות אלימות ומפתיעות. קינן אינו מסתיר  שמסע הבריחה אינו אלא אמצעי אלגורי לנבכי נשמתו של הגיבור הנאלץ להתמודד עם עברו הצבאי שכלל גירוש ודיכוי של האוכלוסייה הערבית בתקופת הקרבות של 1948. קינן מראה בספרו שההשחתה המוסרית הכוללת הרג של אזרחים ומחיקה של מקומות יישוב על יושביהם אינה נעצרת עם תום הקרבות אלא היא מחלחלת כמחלה ממאירה לקרביה של החברה ואז מתפרצת ומאיימת להשמידה בעת משבר הנותן למשקעי העבר דרור. הנורמות הקלוקלות שהשתרשו הופכות למעין גולם הקם על יוצרו ומובילות לדיכוי הצבאי כנגד האוכלוסייה האזרחית ולמחיקתה של ההתיישבות העובדת, להפיכתן של נקודות ההתיישבות לאבק שאינו משאיר ולו זכר מימי תפארתם.
באמצעות בשפתו העשירה וכתיבתו העלילתית מחבר קינן בספרו  בין העבר התנ"כי למציאות אותה הוא מתאר. כך ממלכות קדומות כניננוה ובבל קמות לתחיה, מגידו האפוקליפטית מנבואת יוחנן הופכת לציר עלילתי בעל משמעות להקמתה של ממלכת ישראל המתחדשת ועוד כהנה וכהנה. ריבוי הרמיזות לאירועים מיתולוגיים מצריכה לדעתי קריאה זהירה יותר של הטקסט שיכולה לסייע לגילויים של  רבדים עלילתיים נוספים שאינם נחשפים בקריאה שוטפת ומהירה.
הכתיבה הקולחת והמפתיעה שכלל אינה דומה לספרים ישראלים אחרים שקראתי בשנים האחרונות הופכים את ספרו של קינן לחוויה ספרותית סוחפת ומצמררת.  את הספר גמעתי בתוך פחות מיממה אולם למרות החיפזון, התובנות שעלו  בי  בשעת הקריאה ואחריה המשיכו ללוות אותי עוד ימים רבים. לסיום, נותר רק לשבח את הוצאת, עם עובד, שהשכילה להוציא רומן חשוב זה בשנית, שחשיבותו החברתית אך מתעצמת בימים בהם רוחות של שחיתות מוסרית וליקויי מאורות ערכיים מאיימים להפוך את החזון הציוני האוטופי לדיס-אוטופיה מצמררת.




מילים: נעמי ברונטמן
לחן: משה ביק

לַיְלָה, דְּמָמָה,
סָבִיב סָבִיב מְנַמְנְמוֹת פָּרוֹת.

הַדֶּרֶךְ אֶל הַקְּבוּצָה
אֵינָהּ קְצָרָה וְגַם לֹא אֲרֻכָּה.

וְהַיָּרֵחַ, עֵת יַעֲלֶה,
עוֹלִים צָצִים בִּי הַזִּכְרוֹנוֹת.

הָיוּ לִי יָמִים טוֹבִים,
יָמִים טוֹבִים וּבְעִקָּר לֵילוֹת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי