דילוג לתוכן הראשי

ההתחייבות שלא מומשה


מה מוביל סופרת אירית כבת ארבעים לכתוב רומן העוסק במלחמת העולם השניה? וזאת לאחר שנדמה שהמלחמה נכתבה מכל זווית אפשרית במהלך שמונת העשורים שחלפו מאז חצו כוחות הוורמכט את גבול פולין. בראיון שנתנה הסופרת לפני כשנתיים סיפרה, אודרי מאגי (Audrey Magee), כיצד במהלך ך ביקוריה בגרמניה בשנות התשעים היא נחשפה  פעם אחר פעם לקשר השתיקה שאפף את הציבוריות הגרמנית בכל הקשור למאורעות מלחמת העולם. הפער בין החזות החייכנית של העוברים ושבים ושפתם הקפוצה לנוכח שאלות על המלחמה עוררו את סקרנותה וכך אט אט היא הלכה שבי אחר הסיפורים המושתקים שכללו סיפורים כדוגמת:  השוד השיטתי של יהודי גרמניה בטרם גירושם למחנות ההשמדה, אונס הנשים ההמוני עת נכנסו הרוסים לברלין והטבח שביצע הוורמכט באוכלוסיה המקומית במהלך מבצע ברברוסה. 

לרוב הקורא העברי לא מתוודע לסיפורים הללו מנקודת מבט גרמנית והזווית היהודית היא השולטת במחוזות הספרות. אולם  מאז תרגומו יצירותיהם  של האנס פלדה והיינריך בל כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת מגמה זו הולכת ומשתנה וכך כותרים נוספים מתווספים לספריו של פלדה:  "לבד בברלין" ו"השתיין" שזכו להצלחה בינלאומית בלתי מבוטלת.
ספרה של אודרי, ההתחייבות (זמורה ביתן, 2016)  מצטרף לסוגה זו תוך שהוא מביא שורה של סיפורים מושתקים באמצעות התחקות אחר סיפורו של זוג, החווים את המלחמה בחזית ובעורף. פטר, מורה לשעבר שגויס למלחמה והוצב בחיל הרגלים של הוורמכט ונלחם עם יחידתו במרחבי רוסיה. הקרבות והשחיקה המנטלית מובילים אותו להתחתן בנישואי נוחות המציעים חופשת ירח דבש בברלין. בעורף מסופר סיפורה של  אשתו,  קתרינה, בת המעמד הבינוני הנמוך החפצה בקשר זוגי  ובגמלה שתאפשר לה לצלוח את ימי הקיצוב של המלחמה. כך לאחר קשר מכתבים קצר נפגשים השניים לשבוע סוער שבסופו פטר חוזר לחזית וקתרינה המעוברת נושאת ברחמה את ילדו בברלין המופצצת. הספר מורכב משתי נקודות המבט שלמעט ההתחלה והסוף אינן נפגשות, כל אחת מהדמויות מתמודדות עם המציאות האכזרית של המלחמה כאשר התקווה והכמיהה לעתיד מדומיין מקנה להם כוחות נפש להתמודד עם הזוועות שנושאת המלחמה בכנפיה.
בכישרון רב מצליחה הסופרת לצלוח את נהר הזמן ולתאר בצורה משכנעת הן את קורותיהם של החיילים בחזית המזרחית. מרגעי הניצחון שבאו בעקבות המסע המהיר במישורי אוקראינה ועד להתבוססות בשלג וברעב המכלה את החיילים הנצורים בסטלינגרד המופגזת. 

על אף הברוטליות של פטר ויחידתו הטובחים באוכלוסייה אזרחית התיאורים אינם סטראוטיפיים אלא מצליחים להראות את הממד האנושי שבמרצחים (עד לכדי כך שחשתי שאני עלול לעבור על הכלל התלמודי, "כל המרחם על אכזרין סופו שירחם על רחמנים"). נקודת עוצמה נוספת טמונה בתיאור קורותיה של קתרינה ומשפחתה החיים בברלין ומתמודדים עם הידיעות המגיעות מהחזית, עם הפצצות חוזרות ונשנות ועם הקיצוב המעמיק המייצר מעגלים של מקורבים הנהנים מאספקה בשפע ומהמונים מורעבים הנאלצים לכתת את רגליהם מתור לתור. לאורכה של העלילה נחשפות הדמויות  באטימותן המוסרית המתעלמת לחלוטין מהרצחנות של פעולותיהן. פטר, המורה המיוסר, מגיב באדישות לנוכח רציחתה של אוכלוסיה מקומית ומשתתף באופן פעיל בשוד היהודים במהלך חופשתו.  אביה של קתרינה תר אחר הזדמוניות לעליה בסולם החברתי, אינו בוחל  בבזיזה של רכוש יהודי בברלין כאמצעי לשיפור מעמדה הכלכלי והחברתי של המשפחה. וכל עוד הרכוש מגיעה לפתחה אשתו מרעיפה עליו מחמאות הגורמות לו להמשיך ביתר שעת במעשיו הרצחניים. הבנליות שברוע ההופכת לשגרה המסופרת מעל לכוסות קפה מהבילים בין נגיסה לנגיסה בעוגות שוקולד מחדדת את הממד האנושי ומראה פעם נוספת כיצד אלימות כה מזוקקת יכולה להיות חלק מתרבות מהוגנת, כל עוד היא מתכסה בכסות אידאולוגיית וברטוריקה המכשירות את המעשים ומציבות אותן בקונטקסט נורמלי. היכולת לתאר מעשים כה מזעזעים בנונשלנטיות מהוגנת, מהווה תרומה חשובה להבנת רוח התקופה. הבנה ההולכת ומתחדדת הן הודות לסיפורים אלו והן הודות למחקרים היסטוריים החושפים את הממד החברתי שהיה כרוח שהשתתפות ברצח ובשוד היהודים והאוכלוסיות האחרות (בעיקר במזרח) שסבלו מנחת ידו של הצורר הגרמני.
הכתיבה הקולחת מאפשרת קריאה מהירה שאינה נקטעת על אף התיאורים הקשים. לעיתים חשתי שאני קורא מותחן סוחף ולאו דווקא רומן העוסק ברגשות וכמיהות. יחד עם זאת לקראת עמוד 250 נראה שאודרי התעייפה (או שהמו"ל נשף בעורפה) והקצוות החלו להיקשר ברשלנות מתוך רצון להוביל את הסיפור לסיומו. הכתיבה הרשלנית  שמאפיינת את סופו של הספר עומדת בניגוד מובהק לחלק הראשון הכתוב בצורה מיטבית. ההידרדרות הולכת ומחריפה עד להתרסקות מוחלטת בעמודים האחרונים המזכירים יותר תרגיל כתיבה בשיעורי חיבור מאשר ספר הכתוב בכישרון. הבחירה בסיום היוצר לפתע חלוקה בין דיכוטומית בין תקווה לייאוש, בין רע וטוב עומדת בניגוד מובהק למלאכה העדינה שהושקעה במאות העמודים שקדמו לכך. למרות נחיתת האונס בעמודים האחרונים, הספר סוחף ומעניין הן בזוויות החדשה שהוא מביא עימו בתיאורי המלחמה מהצד הגרמני והן בכתיבתו המצליחה לעורר אמפתיה והזהות עם הגיבורים. אם כן, ההתחייבות, אינו  ספר חשוב או משמעותי אך בהחלט יצירה מעניינת המצליחה לספק כמה שעות של עניין.

אודרי מאגי, ההתחייבות, תרגמה מאנגלית: אלינוער ברגר, כנרת זמורה ביתן, 2016, 288 עמודים. 
The Undertaking  Audrey Magee

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי