דילוג לתוכן הראשי

גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע



אביגדור המאירי זכה לתהילה הודות לשירו, מעל פסגת הר הצופים, שגירסתו המסורסת בביצועו של יהורם גאון הפכה  לנכס צאן ברזל בציבוריות הישראלית. אולם בעלי זיכרון היסטורי או מאזיניו תרותי העיניים ערן סבאג (חיים של אחרים) יודעים שאביגדור המאירי הוא למעשה אחד מהסופרים הפוריים שהביאו לקורא העברי את אימי מלחמת העולם הראשונה מעדות ראשונה. חוויותיו כקצין בצבא האוסטרו-הונגרי בחזית ובשבי הרוסי מתוארות בספריו ,השיגעון הגדול ובגיהנום של מטה (קולות, 1989). שניהם נכתבו במקור בעברית כבר בשנות השלושים של המאה ה-20, והיוו למעשה נציגיה העבריים של הסוגה האנטי-מלחמתית שפרחה באותה העת כדוגמת ספרו של רמרק,  "במערב אין כל חדש" , סיפורו הקצר של היינריך בל, "כשהמלחמה פרצה" וכמובן הספר המונטומנטאלי "החיים בקבר" של סטארטיס מירבלס. 
במוקד העלילה  ניצבים המאירי ושלושת חייליו: פאלי ההונגרי, מרגלית תלמיד הישיבה שהתפקר ולאצי הצועני התמים מגיעים יחדיו למחנה שבויים ומשם ממשיכים יחדיו במסעם המשותף על פני אלפי קילומטרים מערבות אוקראינה ועד מעמקי סיביר. במסעה עוברת החבורה ממחנה שבוים אחד למשנהו בעוד החורף הרוסי, הרעב, המחלות והאלימות חסרת הרסן  פוגעים בהם מבלי רחם. כל זאת בשלהי שלטונו של הצאר ותחילתה של המהפכה הבולשביקית המשנה את פניה של רוסיה תוך שימוש באלימות ההופך באחת חלק מן הרודפים לנרדפים. על אף  שהצרות נוחתות עליהם מבלי רחם מצליחה החבורה לשמור על צלם אנוש ולצקת תקווה במציאות הכאוטית הסובבת אותם.
כתיבתו של המאירי משלבת ראליזם המתאר ללא כחל וסרק אימת השבי, לבין  הומור יהודי דק המראה את נקודת המבט הייחודית של  המחבר לתלאות הפוקדות אותו. השילוב בין השניים העביר אותי במהירות בין צחוק לדמע, ויצר שילוב מרתק בין הכתיבה הסטירית מבית מדרשו של  שלום עליכם לבין יצירות אנטי מלחמתיות המתארות את זוועות המלחמה מנקודת המבט של החייל הפשוט. 
לצד הזוועות לכל אורכה של העלילה מתקיים מוטיב חוזר המתאר כיצד  בני החבורה  פוגשים פעם אחר פעם יהודים המושיטים להם  סיוע תוך העמדת חייהם בסכנה. מי בתה חם ביום מושלג ומי במתן מזון וממון המאפשר את הקיום בשבי. בכל פעם שהעלילה מגיעה למבוי סתום ולתחושה שהינה המוות אורב בצד הדרך, מגיעה הצלה מפתיעה בדמות אחות, רופא, עסקן  ציוני או איכר יהודי המתעלים מעל המציאות הקודרת ובאידיש מתנגנת מציעים לחבורה את עזרתם. פסגת הסולידריות מגיעה בתיאור ליל הסדר אותו חוגג המחבר יחד עם משפחה יהודית שביתה נושק לבית האסורים בו הוא מוחזק. כך בעודו שרוי מאחורי הסורגים שירי החג ומחוות הסדר מבנים עבורו מרחב חירותי משותף המתעלה מעל למציאות הקונקרטית.
על אף העניין שהתעורר בי לאורכה של הקריאה הספר אינו חף מחולשות המצליחות לפגוע באיכותו. חולשתו המרכזית מתקיימת כאשר המחבר פונה מהממד הסיפורי לממד הפילוסופי. פניות אלו נעשות באופן מלאכותי ומורגש שהן נשתלו באופן דידקטי המנסה להעלות מהמאורעות תובנות מובחנות בדבר נפש האדם, תקוותיו ושאיפותיו. עמודים אלו כתובים באריכות משמימה המזכירה מערכי פעולה בתנועת נוער והם פוגעים ברצף הסיפורי. חולשה נוספת מצויה בהבניה הסטראוטיפית של הדמויות המקבלות ממד פלקטי בעיקר הדבר בא לידי ביטוי בזיהוים של היהודים כגומלי חסדים, של הקצינים האוסטרו-הונגרים כרודפי כבוד ושל הרוסים כנבערים מדעת. לא אחת ההבניה המובחנת מקבלת גוון כה מלאכותי עד שהתעורר בי הספק שאכן המאורעות התקיימו או שמא לפני יצירה בדיונית הבאה להדגיש מסרים חינוכיים וציונים ולאו דווקא לגולל את קורותיו של מרגלית בינות למחנות השבויים ברחבי רוסיה.
לאורך הקריאה התחזקו בי שתי תובנות היסטוריות משמעותיות המשפיעות על תפיסת המציאות שלנו בהווה.  למעלה ממיליון ושלוש מאות אלף יהודים גלותיים לחמו במלחמת העולם הראשונה בצבאות השונים, הם היו פטריוטים לארצם ושיעור התנדבותם עלה על שיעורם היחסי באוכלוסייה, הם לא חיכו לבני נהלל השזופים שיגלו להם מהו אומץ ורעות בשדה קרב. סיפורם של מאות אלפי צעירים  אלו נדחק מהשיח הציוני ולאחר מכן מהשיח הישראלי משום שהוא אינו עולה בקנה אחד עם הנרטיב הציוני המגחיך את הגולה ותולה בה ריקבון מוסרי הבא לידי תיקונו רק עם שיבת העם לארצו. מה גם שלוחמים יהודים אלו העלו על נס את זהותם הלאומית אשר גברה על זהותם האתנית, ובכך למעשה הפנו את כידוניהם כלפי אחיהם היהודים וזאת בשם הרוח הלאומית שפיעמה בם. מציאות זו מאתגרת את השיח הציוני הטוען ששותפות הגורל אינה רק דתית אלא גם לאומית, דבר שלא התיישב עם המציאות ההיסטורית של בני הדור. מתוך כך היחידים שכן זכו להאדרה הנם הלוחמים שלחמו לצד בריטניה (חברי מחתרת ניל"י ולוחמי גדוד הפרדות) שהיוו כביכול קטליזטור להצהרת בלפור. בעוד שלמעשה מרבית הלוחמים היהודים דווקא שירתו בצבאות רוסיה וגרמניה, אולם משום שסיפורם אינו משרת את הקו הלינארי המוביל מגלות להקמת מדינת ישראל סיפורם נדחק לשוליים וכמעט אינו מסופר. רק לשם דוגמא במלחמה נהרגו כ-140,000 חיילים יהודים פי 6 מכלל נופלי מלחמות ישראל (וזאת אף לאחר שהחלו לספור מהקמת השומר, כלומר בארבע שנים נהרגו יותר לוחמים יהודים מאשר ב-120 שנה של מאבק ציוני).  

התובנה השנייה מצויה בהכרה במקומה של חווית המלחמה בחזית  בעיצוב פניה של  המנהיגות הגרמנית במלחמת העולם השניה. היטלר וחבורת הפיקוד שסבבה אותו שייכים לדור שהתעצב בשוחות המדממות שהפכו במהרה למלכודות מוות עבור מיליוני צעירים גרמנים. המוות ההמוני, המחלות, מחנות השבויים בהם האינסטרומנטאלית האנושית הגיעה לשיאה שחקו עד דק את ההומניזם האירופאי ובישרו את קו פרשת המים הערכי המבדיל בין המסורות הפילוסופיות של ההומניזם לבין עלייתם של אידאולוגיות הרואות באדם כלי למימושו של חזון גואל (נאציזם, קומוניזם ופשיזם). אובדנה של האנושיות שהחל בשוחות וורדן הגיעה לשיאו בתעשיית המוות של הנאצים באושוויץ ובטרבלינקה. לכל אורכה של הקריאה שבתי להביט בכריכה ולוודא שאינני קורא בספריהם של פרימו לוי או קצטניק החושפים את הפלנטה האחרת אלא שאני  מצוי בעלילה מגוללת את סיפור שביו של המאירי המתחולל 30 שנים מוקדם יותר. הדמיון הן מבחינה פרקטית של שינוע והרג מתועש והן מבחינת מחיקה טוטאלית של צלם האדם והפיכתו למספר חסר חשיבות תוו בתודעתי שוב ושוב את הקשר ההדוק המתקיים בין שתי המלחמות.
לסיכום, בגיהנום של מטה, נושא עמו בשורה ייחודית בעיקר בשל הניחוח היהודי המובהק המצוי בין דפיו. ללא פתוס הוא מצליח להעביר לקורא את קורותיו של חייל יהודי צעיר התר אחר זהותו האישית לנוכח אימת השבי. השילוב בין יכולת סיפורית לבין פתיחת צוהר למשבר זהותי המהווה קו פרשת מים בהיסטוריה היהודית הופך את הקריאה לחוויה רגשית ואינטלקטואלית המעלה תהיות רבות על נפש האדם היכולה לנסוק מעלה מעלה או לטבוע בסחי וברפש וכל זאת כהרף עין.
אביגדור המאירי, בגיהנום של מטה-רשימות קצין עברי משבי רוסיה, קולות 1989, 446 עמ'

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי