דילוג לתוכן הראשי

אני ישנה, וליבי ער; קול דודי דופק, פתחי-לי אחותי רעייתי- החיפוש המתמיד אחר משמעות


עשרות רבות של ישובים מעטרים את הרי השומרון ויהודה, ממרחק נוצצים גגותיהם האדומים המבשרים את הגשמתו של החלום הישראלי של בית צמוד קרקע עם גינה וחניה. מנותקים מסביבתם, מגודרים ומוקפים בכבישים עוקפים המאפשרים להם לקיים קיום נפרד המשלב בין בורגנות הומוגנית לאידאליזם משחרר.  כמו הקיבוצים בשעתם גם כאן דור המייסדים ראה את עצמו כחיל חלוץ הבא לכונן חברת מופת, אך ככל שחלפו השנים את מקומה את האידאולוגיה החליפה התברגנות הומוגנית, המקדשת פחות את החברה ואת חזון הגאולה  ויותר את התנאים החומריים. את שבילי הפטרול החליפו רחובות הולנדים מרוצפים ופינות חמד לחברים בלבד עיטרו את המדרונות הטרשיים. אט אט  התפתחה לה חברה נפרדת ומבודדת שרק בניה עוברים בשעריה. קיומה  המקביל המתקיים אך קילומטרים בודדים ממרכזי הערים של ישראל הסעיר את דמיונם של יוצרים רבים שניסו לחדור מבעד לקלישאות ולסטיגמות ולחשוף מה מתקיים במרחק נגיעה מתל אביב. סקרנות זו הובילה להגחת יצירותיהם של אסף גברון, הגבעה (ידיעות ספרים,2013), הארץ שמעבר להרים של ניר ברעם (עם עובד, 2016).לגבולות של  רונית רפ,  (עם עובד, 2015). אולם יצירותיהם נכתבו על ידי מתבוננים מהצד  שזרותם לדמויות הינה ברורה. 
לצידה של יצירה זו, נכתבות יצירות שמחבריהם גדלו בהתיישבות ביהודה ושומרון. הללו מתארים מכלי ראשון את המתרחש בין הירדן לגדר. ביניהם ניתן למנות את חנן פורת (את ענת אנוכי מבקש), אמונה אלון ויונתן ברג (עוד חמש דקות- עם עובד 2015). כתיבתם רגישה יותר ומצליחה לחדור מבעד לעולם הדימויים המושלך על המתיישבים.  בין חנן פורת הנופל לקלישאות לבין יונתן ברג שאינו חס על גיבוריו ניצבת הסופרת אמונה אלון המצליחה להלך בין הטיפות וכל זאת על אך ייחוסה המשפחתי המציב אותה במרכזה של  ההוויה המתנחלית.
במרכז ספרה, שמחה גדולה בשמיים (כתר, 2004) ניצבים שלומציון ויאיר, בני נוער אידיאליסטים ההולכים שבי אחר משנתו המשיחית של הרב צבי יהודה הכהן קוק (הרצי"ה) וכמהים להקים חברת נביאים אוטופיסטית. בראשית הסיפור העלילה נפרסת ברחובותיה של ירושלים ובחוג המצומצם של תלמידי הרב החפצים לעלות במעלות הקדושה תוך שהוא רואה בהתרחשויות הפוליטיות קול המבשר את בואו של עידן חדש הנושא עימו את קולה של הגאולה המיוחלת. הכיסופים והתחושות שהינה בא לציון גואל מתעצמים אצל הגיבורים לאחר כיבושם של יהודה ושומרון. הניצחון המזהיר והמעבר מתחושת אימה לאופוריה מובלים אותם לגבעות הטרשיות של יהודה ושומרון ולכינונו של מפעל ההתנחלויות.
 כסיפור הרעיה והדוד המתוארים בסיפור המקראי  על אף הכמיהה הרבה אהבתם של שלומציון ויאיר אינה זוכה למימוש אולם הכמיהה נשארת ומתעצבת ככל שחולף הזמן. אולם כבטרגדיה יוונית הגורל אינו מניח לזוג  וכך לאחר עשרות שנים הם נפגשים בשנית למעין הזדמנות נוספת הבאה מכיוון בלתי ציפוי. 
לאורכה של היצירה מצליחה אלון לחשוף את הפערים המתקיימים תיאוריה למעשה. כך היא בוחנת בכתיבתה הרגישה את הפערים המתקיימים בתווך שבין הרטוריקה המשיחית למציאות היום יומית, בין כמיהה לאהבה להקשרים חברתיים כובלים, בין דטרמיניזם לבחירה חופשית. למרות העיסוק בנושאים שברומו של עולם, כתיבתה של אלון אינה נופלת לקלישאות אלא היא  משמרת את ההיבטים האותנטיים של הגיבורים והעולם התרבותי אליו הם משתייכים. 
יאמר לזכותה של המחברת שהיא אינה נופלת לשיח מתנצל המנסה לצייר את הציונות הדתית בצבעים מחמיאים אלא היא מתארת אותה גווניה הנעים בין בורגנות לבין רצון להיות חיל החלוץ של המעשה הציוני. היכרותה המעמיקה הן עם זרעי , גוש אמונים, הזרועים ברחובותיה של קריית משה והן עם ענפיה המשתרגים בגבעות השומרון מקנים לעלילה אמינות רבה המצליחה להתחקות אחר משלבים חמקמקים שזר לא יבין. יכולותיה הספרויות מסייעות לה לשזור יחדיו: היבטים דרמטיים, קטעי ביוגרפיה פסוקים ואגדות תלמוד ההופכים יחדיו לכדי מארג מרהיב. 
כאשר רכשתי את הספר לא תליתי בו תקוות מרובות. בעודי מעלעל בין דפיו הרהרתי לעצמי, עד כמה יכולה להיות כתיבתה של אשת רב העומד בראש המחנה להיות אמינה ולא פלקטית? לשמחתי הרבה חששותיי התבדו כבר בעמודים הראשונים בהם הבחנתי בשילוב המנצח בין רגישות דרמטית, ביקורת חברתית ואותנטיות ההופכים את כתיבתה של אלון לכתיבה משובחת וחתרנית שאינה נרתעת מלהעלות שאלות קשות על אהבה, אידיאולוגיה והגשמה. 
כתיבה של אלון  נוסכת בי תקווה שגם במציאות החברתית המשוסעת והמקוטבת שמאפיינת את ישראל ניתן לכתוב ספרות שאינה נופלת לקלישאות המייפות את האחד ומטיחות רפש באחר, אלא דווקא לאומנות החותרת באמצעות שיקוף וספקות לחשוף את האדם  המנסה להלך בסבך הבלתי נמנע הנמתח בין  תלמוד למעשה, בין רטוריקה למציאות.
שמחה גדולה בשמים, אמונה אלון, כתר- ידיעות ספרים, 2004



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי