דילוג לתוכן הראשי

לפעמים יורדים גשמים גם באביב


התעניינות ולו שטחית באקטואליה מקומית מעלה שבשנים האחרונות המזרח התיכון רצוף בתהפוכות המשנות את פניו ללא הרף. שוב ושוב בעודי צופה בתמונותיהם של לוחמי דע"ש אני מהרהר בתהום שנפערה בין חזונם של פרס וחבר מרעיו האירופאים בשנות התשעים של המאה הקודמת לבין המציאות המזרח תיכונית בה משטרי הברזל פינו את מקומם ל"מדינה איסלמית", למרחצאות דמים ולשלטונות צבאיים השולטים בכוח הזרוע בתמיכתן של המעצמות. סבך המאורעות והשינויים הרבים המתחוללים במהירות מקשים על גיבושה של תמונה מקיפה ועל כן כתבות הטלוויזיה המסקרות את התהפוכות פונות לסנסציוני ופחות לזיהויים של זרמי העומק המחוללים את השינוי.  
ספרה של העיתונאית והחוקרת האמריקאית - Shelly Culbertson,The fires of spring,  מנסה לעשות סדר במאבק המתחולל כיום בין איסלמיסטים החפצים בכינונה של חליפות מוסלמית מהחידקל ועד הרי האטלס לבין כוחות החפצים בהתקרבות למערב ובהתאמת ערכיו לעולם הערבי. באמצעות עשרות ראיונות עומק שנערכו ברחבי המזרח התיכון (טורקיה, תוניס, עירק, ירדן, קטאר ומצרים) מראה המחברת שעל מנת להבין את המציאות הפוליטית הסובבת אל לנו לראותה באופן בינארי של אסלאם אל מול מערב, או טוב לעומת רע, אלא עלינו לאמץ גישה הבוחנת את ההתפתחויות על רצף זהותי רחב הנע מדמוקרטים פרו מערבים ועד לאיסלמילטים החפצים לכונן חליפות בכוח הזרוע. פרק אחר פרק מפרקת קולברסטון את החלוקה הדיכוטומית ובמקומה היא אורגת תמונה מורכבת בה חברות שונות מתמודדות באופנים שונים עם המתח שבין זהות ייחודית לבין אוניבסאליזם ובין הפער המתקיים תדיר בין הצהרות לבין מציאות פוליטית-חברתית. דוגמא למורכבות זו ניתן למצוא בפרקים הסוקרים את קורותיה של מצרים  בשבע השנים האחרונות.

ההפגנות בכיכר תחריר  אליהם יצאו  בשנת 2010 המוני צעירים החפצים בחופש, בשקיפות שלטונית ובהזדמנות כלכלית הובילו בעקבות לחץ של מדינות המערב לנפילתו של מוברכ ששלט ביד ברזל במדינה במשך ארבעה עשורים. אולם הבחירות הדמוקרטיות שהתקיימו לאחר הדחתו העלו דווקא  את האחים המוסלמים החפצים בהשלטת חוקי השריעה ובכינונה של חליפות מוסלמית רחבת ידיים. כעבור שלוש שנים הצבא שחשש מאיבוד כוחו פעל בנחרצות להפלת שלטונם של מורסי וחבריו, ובמקומם העלה לשלטון את הגנרל אסיסי המזכיר  את ימי מוברכ, בהם הופעלה יד הברזל על מנת לכונן שלטון שיאפשר לאליטה מצומצמת לשלוט ב-80 מיליון תושבי המדינה, השרויים ברובם בעוני ובבערות.
דוגמא נוספת לפער בין הרטוריקה הדמוקרטית למעשיו של המערב במזרח התיכון, מקבלים חיזוק נוסף בסיקור תמיכתה חסרת התקדים של ארה"ב ביציבותה של ערב-הסעודית. מלבד הצבתם של כוחות צבאיים בשטחה מקבלת ערב הסעודית סיוע צבאי בסך מילארדי דולרים ההופך אותה למעצמה צבאית בקנה מידה אזורי. על מנת להכשיר את תמיכתה רחבת ההיקף מצניעה ארה"ב את הרדיקליות המוסלמית המאפיינת את שלטיה הוואהבים של ערב- הסעודית, אשר מתחת לחזותם החייכנית ושעוניהם הממותגים, הם שולטים בארצם מתוך פרשנות אורתודוכסית לקוראן ועל כן קוטעי ידי גנבים ומונעים מנשים לנהוג או להיבחר לעמדות בעלות השפעה. לא זאת אף זאת טביעות האצבע של בעלי הון סעודיים נמצאים על פני קבוצות איסליסטיות קיצוניות המקבלות מימון סעודי לטובת מלחמתם בזרמים שיעים בתימן, בעירק ובסוריה. החיבוק המערבי הניתן בכס ובמשאבים והפער בין הרטוריקה הדמוקרטית לבין המציאות בשטח מצביעה פעם אחר פעם על הקלות בה ניתן ליפול לתבניות חשיבה שנהגו על מנת להקשות עלינו להבין את המציאות הסובבת (לדוגמא- "ערב הסעודית מובילה את ציר המדינות המתונות בקרב מדינות ערב").

לכל אורכה של הקריאה חשתי כיצד הספר מבקיע אלומות של אור בקופסת ההנחות שהוטבעו בי על ידי מערך התקשורת והפוליטיקה המערבית. ככל שהעמקתי בקריאה הבנתי עד כמה חזונם של שמעון פרס ובני בריתו מדאבוס רחוק מהמציאות המזרח התיכונית, וששגשוג כלכלי איננו מהווה פתרון בלעדי לבעיות של זהות והזדהות. הבנתי ששיעתוק של מערכות ערכיות מחברה אחת לרעותה איננו מביא בהכרח לשגשוג אלא להפך עלול לעורר כוחות התנגדות כדע"ש ואל-קידע שיבעירו לא רק את המזרח התיכון אלא את העולם המערבי כולו. לעומת התפיסות הפשטניות המשווקות על ידי פוליטיקאים וכלי תקשורת העולם הערבי הנגלה ממסעה של קולברסטון הינו עלם הנמצא במאבק זהותי בו מתנגשים זה בזה בעוצמה אליטות, ערכים ואינטרסים כלכלים. מאבקים אלו  אינם מתקיימים במרחב ריק אלא הם מלובים על ידי תחושות של ייאוש וזעם הנובעים מאבטלה גואה בקרב הצעירים ומהעדר אופק כלכלי-פוליטי. בעלי אינטרס שונים מנתבים את הייאוש לצורכיהם מי לקבוצות מיליטריסטיות המעוניינות לחולל ג'יהד כנגד הכופרים ומי למחיקתה של הזהות הערבית וכינונו של מרחב אוניברסלי המושתת על ערכי הציביליזציה המערבית. בין שתי קצוות אלו ישנם פלגים המנסים לנתב את דרכם המתפתלת בין מוסרת וחידוש, בין פרטיקולריזם לאוניברסליזם. חשתי שסוגיות היסוד עימן מתמודדים המוסלמים, לא רק שאינן מנותקים מאתנו אלא אף אנו בישראל של 2017, מתמודדים עם שאלות אלו הבוחנות את ההקשרים בין דת ומדינה, דמוקרטיה וחברה ומעל הכל בדבר החיפוש אחר הממד המאחד אותנו כלאום החפץ בשימורו ובשגשוגו.
לסיכום ,The fires of springsהינו ספר מאיר עיניים ומעורר למחשבה המצליח לפתוח צוהר לתמורות המשנות את פניו של המזרח התיכון. למרות התמונה המורכבת עריכתו כמקבץ של ראיונות המתקיימות במדינות שונות מאפשר לנשום בין התרחשות להתרחשות ולא לחוש מחנק מעודף מידע. יחד עם זאת למרות הגיוון הרחב ישנו קו מגמה המקשר בין הראיונות השונים המצליחים להראות כיצד המאבק בין איסלמיסטים לדמוקרטים מקבל תפנית שונה בכל מדינה ומדינה וזאת הודות להיסטוריה, ולמצע החברתי השונה בכל מקום ומקום. ומכאן שאין מקום להכללות המדברות על העולם הערבי אלא יש לראות כל קבוצה חברתית בנפרד וזאת ללא התפתות לחלוקות שרירותיות של מדינות לאום.               
לאלו החפצים להבין את המציאות הסובבת מבלי ליפול לחלוקות הדיכוטומיות של צבי יחזקאלי, זוהי קריאה מומלצת ביותר.
קישור לסקירות נוספות  שכתבתי על ספרים העוסקים באביב הערבי






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי