דילוג לתוכן הראשי

מתנשא מעל הקלישאות

שגיא כהן, כולם נשא הרוח, עם עובד, 2016 198 עמ'
העיסוק הספרותי בחיפוש אחר זהות במהלך גיל ההתבגרות הפך לקלישאה חבוטה וידוע מראש. באופן קבוע  ניצב  במרכז העלילה גיבור הבוחן את אמונותיו  באמצעות שורה של התנסויות המעמידות במבחן את "האני" המדומיין שהיה מנת חלקו בשנות ילדותו. על פי רוב דרך החתחתים  אותה עובר הגיבור רצופה במהמורות מיניות, אתיות ועלילתיות ההופכות את הדרך למסע  מתמשך הבוחן את הגבולות פעם אחר פעם. סוגה ספרותית זו שתחילתה ברומני הגרמנים של ראשית המאה ה-20, קנתה לה אחיזה בכל רחבי העולם המערבי וביטוייה באו לידי ביטוי ברומנים כדוגמת "התפסן בשדה השיפון" ו"אל תיגע בזמיר" שהפכו במהרה לרבי מכר ולאייקונים תרבותיים. תופעה זו לא פסחה על מחוזותינו העבריים והיא שירשתה בראשית שנות המדינה את האתוס הציוני במלוא מרצה בספרים שהפכו לקנונים כמו "הוא הלך בשדות" של משה שמיר ואחרים. בעשרים השנים האחרונות סיפורי ההתבגרות הרחיבו את מעגלי ההתייחסות שלהם ולפתע גילינו שגם מתבגרים בשכונות מוחלשות, בריכוזים חרדיים בירושלים ובהתנחלויות מבודדות בשומרון עוברים תהליכי התבגרות על פי התבנית המוכרת.  כך כפיטריות אחרי הגשם צצו יצירותיהם של שרה שילה, דודי בוסי ודב אלבויים ולאחרונה גם ספרו של שגיא כהן, "כולם נשא הרוח" (עם עובד, 2016).
במרכז ספרו של כהן ניצב, מושיקו, נער מתבגר בן למשפחה מזרחית המתגוררת בהתנחלות "בית חשמונאי" השוכנת על טהרתה האידיאולוגית במעלה אחת הגבעות ביו"ש. הסיפור מסופר בגוף ראשון בו נגלים קורותיו של מושיקו לאורכו של גיל ההתבגרות המייסר. החיים בקהילה סגורה ולאחר מכן בפנימית הישיבה מצריכים אותו לבחון שוב ושוב את מקומו כיחיד אל מול הקבוצה. פעם אחר פעם הוא מרפרף בין הגבולות פעם עם חוברת פורנו ופעם בליטופים עם חבריו לחדר הישיבה. על אף הפיתוי להימשך לתלם, הזהות המינית, שנחרש זה מכבר ביצירותיו של דב אלבויים (זמן אלול) כהן מצליח לפלס לעלילתו דרך עצמאית וזאת הודות להוספתם של נדבכים נוספים לעלילה, כדוגמת: היחסים של אמו של מושיקו עם האליטה של היישוב סביב סוגיות של אמונה ויחס לערבים, היחסים הנרקמים בין הר"מים לבין תלמידיהם וכמובן הרצון של הגיבור למצוא את זהותו הייחודית במקום בו הזהויות נגזרות מקטלוג מובחן וברור.
כוחו המרכזי של הרומן טמון ביכולתו של כהן להיכנס לעולמן של הדמויות ולהתחקות בדייקנות מרשימה אחר המשלבים הלשוניים ואופני מחשבתם של גיבוריו. כמי שגדל בציונות הדתית יכולתי ממש לראות את הדמויות קמות לתחייה לנגד עיני. החל מרב היישוב ועד לרב אריה המנסה לבצר את עולמם הרוחני של תלמידיו הנאבקים ברוחות הזמן. בעיקר אהבתי את החלקים המתארים את הרבנים הצעירים המלמדים בישיבה המנסים בכוחותיהם הדלים לבנות מסד אמוני לתלמידיהם המתלבטים בזהותם. רצונם לנתב את תשוקותיהם לכיוונים של פעולה דתית מניעה את הרבנים לכלות את שאלותיהם בעיסוק בלתי פוסק בעשיה לאומית ובפרקטיקה דתית המהוות סם מאלחש עד להתברגנות המקבעת של נישואין ואחריות לפרנסת הבית.

הודות לכתיבתו המיומנת מצליח המחבר לחשוף את  הפער בין השיח "בגובה העיניים" לבין ההתבצרות מאחורי דוגמות דתיות פשטניות, גזענות ולאומיות רדיקאלית. כך גבולות ההכלה מסתיימים ברגע שהשיח עובר ממחוזות התיאוריה למציאות החיים. בית הכנסת האשכנזי אינו מאפשר לאב לקרוא את ההפטרה על פי הנוסח הספרדי, התלמיד בעל הנטיות מורחק מהלימודים, והאם המשוחחת עם תלמידיה על שלום מורחקת מהכיתה. חשיפת הפערים התהומיים בין החזון למציאות הופכת את הרומן ליצירה שאינה נופלת במלכודות הקלישאה האורבת ליצירת התבגרות מעין זו. כישרונו של המחבר לתבל את ניתוחיו החדים בהומור ובחמלה, שמרו על האיזון שבין ביקורת חברתית העלולה להיות מייגעת לבין חוויה ספרותית המשלבת הנאה ושעשוע.
למרות ההנאה הרבה שהפקתי לאורכה של הקריאה ניכר שזו יצירת ביכורים ועל כן דמויות המשנה המאכלסות את הסיפור (האחות, האב, האם) נשארות שטוחות וכמעט לא מפותחות וזאת על אף שיש להם תפקיד משמעותי בהתפתחותה של העלילה.

לסיכום, "כולם נשא הרוח", הינה יצירה מהנה המשלב  בטוב טעם בין ביקורת חברתית נוקבת לבין הומור ועלילה סוחפת. אני מאמין שיכולותיו הגבוהות של כהן בתווית עלילה, בהקפדה על שפה אותנטית וביצירת מתח מובנה הכופה על הקורא לעבור מעמוד לעמוד במהירות, יזמנו לנו בעתיד עוד יצירות משובחות שיצאו מתחת לידיו האמונות.  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי